Як перевірити Бендикс стартера
Бендикс стартера (в народі називають - обгонна муфта) - ця деталь, призначена для передачі крутного моменту від самого стартера до двигуна автомобіля, а також це слугує його захисту від високих оборотів, на яких працює двигун. Бендикс стартера - цілком надійна деталь, рідко коли виходить з ладу. За часту, причина поломки Бендикса - природний знос внутрішніх деталей або пружинок. Щоб виявити несправності, розберемося спочатку з пристроєм і принципом роботи Бендикса.
Пристрій і принцип роботи
Більшість обгінних муфт (будемо називати їх більш популярним серед автомобілістів словом - Бендикс) складаються з провідної обойми (або зовнішнього кільця), що містить ролики і притискні пружини, а також відомої обойми. Провідна обойма має клинові канали, які з одного боку мають значну ширину. Саме в них обертаються підпружинені ролики. У вузькій же частині каналу ролики стопоряться між провідною і відомою обоймами. Як зрозуміло з вищеописаного, роль пружин полягає в тому, щоб заганяти ролики в вузьку частину каналів.
В принципі роботи Бендикс лежить інерційний вплив на зубчасту муфту, що входить до його складу, до моменту її зачеплення з маховиком двигуна. У той час, коли стартер знаходиться в неробочому стані (двигун вимкнений або працює в постійному режимі) муфта Бендикса не зачеплена з вінцем маховика.
Робота Бендикса відбувається за наступним алгоритмом:
- Ключ запалювання повертається і струм від акумуляторної батареї подається на електродвигун стартера, приводячи в рух його якір.
- Завдяки наявним на внутрішній стороні муфти гвинтовим борознах і обертального руху муфта під власною вагою ковзає по шліцах до моменту зачеплення з маховиком.
- Під дією провідної шестерні ведена обойма з шестернею починає обертатися.
- У разі, якщо зуби муфти і маховика не співпали, відбувається її невеликий поворот до моменту, коли вони входять між собою в жорстке зачеплення.
- Буферна пружина, наявна в конструкції служить для пом'якшення моменту старту двигуна. Крім цього, вона потрібна для запобігання поломки зубів від удару в момент зчеплення шестерень.
- Коли двигун запустився, він починає обертати маховик з більшою кутовою швидкістю, ніж до цього обертав стартер. Тому муфта закручується в зворотному напрямку і зісковзує по шліцах якоря або редуктора (у разі використання редукторного Бендикс) і виходить із зачеплення з маховиком. Це рятує стартер, який не розрахований на роботу на високих оборотах.
Як перевірити Бендикс стартера
Якщо не крутиться Бендикс стартера, то перевірити його роботу можна двома способами - візуально подивитися, знявши його з машини, і "на слух". Почнемо опис з останнього, як більш простішого.
Як зазначалося вище, основна функція Бендикс - увійти в зачеплення з маховиком і розкрутити двигун. Тому, якщо в моменті запуску двигуна ви чуєте, що електродвигун стартера крутиться, а з місця, де він знаходиться, лунають характерні металеві звукові клацання - це перша ознака, що Бендикс вийшов зладу.
Таму, далі потрібно демонтаж самого стартера і зняття та розбір Бендикса, щоб більш детально його оглянути і визначити які в нього пошкодження. Процедура зняття і заміни описана нами нижче.
І так, Бендикс зняли, потрібно провести його ревізію. Зокрема, перевірити, чи крутиться він тільки в одну сторону (якщо в обидві, значить, його потрібно замінити) і чи не з'їв зуби. Також переконатися чи не ослабла пружина. Ще слід зняти вилку з Бендикса, перевірити її цілісність, сліди зносу, при виявленні пошкоджень її слід замінити. Крім цього, обов'язково перевірте, чи є люфт на валу якоря. Якщо він має люфт, то Бендикс слід замінити.
- Зменшення діаметра робочих роликів в обоймі внаслідок природного зносу. Виходом з положення служить підбір і покупка кульок аналогічного діаметру. Деякі автолюбителі замість кульок використовують інші металеві предмети, наприклад, шматочки свердла. Однак ми не радимо займатися самодіяльністю, а купити кульки необхідного діаметра.
- Наявність на одній зі сторін ролика плоских поверхонь, що утворилися внаслідок природного зносу. Рекомендації по ремонту аналогічні попередньому пункту.
- Сточування робочих поверхонь ведучої або відомою обойми в тих місцях, де вони стикаються з роликами. У даному випадку ремонт навряд чи можливий, оскільки таку вироблення видалити неможливо. Тобто, потрібно замінити Бендикс.
Зверніть увагу!
Найчастіше краще провести повну заміну Бендикса, ніж ремонтувати його. Це обумовлено тим, що його окремі частини зношуються приблизно однаково. Тому, якщо вийшла з ладу одна частина - скоро вийдуть з ладу і інші. Відповідно, знову доведеться ремонтувати агрегат.
(це як міняти амортизатори, полетів один - заміняємо обидва. Тому що, в другого приблизно однаковий знос. Якщо, не заміняти обидва, прийдеться міняти його пізніше. Тому, як правило заміняють обидва. Щоб не нести додаткових затрат.)
Ще одна причина поломки - знос зубів шестерні. Оскільки це відбувається з природних причин, то ремонт в даному випадку неможливий. Необхідно провести або заміну згаданої шестерні, або Бендикс цілком.
Оскільки стартер не тільки відчуває сильні навантаження, але і контактує із зовнішнім середовищем він піддається таким подразникам як: волога, пил, бруд і масло, то пробуксовка на вільному ходу може трапляться і через відкладень в його пазах і роликах. Ознакою такої несправності є шум якоря під час запуску стартера і нерухомістю клонували.
Як поміняти Бендикс на стартере
За правилом, для того, щоб замінити Бендикс, потрібно зняти стартер і розібрати його. Залежно від моделі автомобіля, ця процедура може мати свої особливості. Приведемо алгоритм після того як ми вже зняли стартер, і починаємо приступати до заміни Бендикса розбираючи корпус:
- Відкрутити стягують болти і розкрити корпус.
- Відкрутити болти, що кріплять втягуюче реле, після чого витягти останнім. При ремонті бажано всі нутрощі почистити і помити.
- Зняти безпосередньо Бендикс з осі. Для цього необхідно збити шайбу і виколупати обмежувальне кільце.
- Перед тим, як встановити новий Бендикс, вісь обов'язково необхідно змастити температурним мастилом (проте без надмірностей).
- Як правило, найскладніша процедура полягає в установці стопорного кільця і шайби. Для вирішення цієї проблеми майстри користуються різними методами - розпирають кільце ріжковими ключами, використовують спеціальні струбцини, розсувні пасатижі і так далі.
- Після того, як Бендикс буде встановлено, промажте всі деталі, що труться стартера високотемпературним мастилом. Однак не переборщіть з її кількістю, адже надлишки будуть тільки заважати роботі механізму.
- Перед установкою виконайте перевірку стартера. Для цього скористайтеся проводами для "прикурювання" машини в зимовий період. З їх допомогою подайте безпосередньо напруга від акумулятора. "Мінус" підключіть до корпусу стартера, а "плюс" - до керуючого контакту втягує реле. Якщо система справна - повинне пролунати клацання, а Бендикс висунеться вперед. Якщо цього не відбулося - необхідно провести заміну втягує.
Декілька порад від спеціаліста
Приведемо для вас декілька порад від досвідчених автомобілістів, які допоможуть вам уникнути можливих проблем і незручностей при самостійному ремонті або заміні Бендикс:
- Перед тим як ви будете встановлювати новий або відремонтований Бендикс, обов’язково перевірте його справність і привід агрегату.
- Будьте акуратні з пластиковими шайбами. Вони повинні бути цілі.
- Перед покупкою підготуйте старий Бендикс. При покупці зрівняйте їх, та перевірте на ідентичність. Розмір, вальці, зубці повинні бути одинакові по кількості, та довжина самого Бендикса.
- Якщо, ви ремонтуєте Бендикс в перше, обов’язково запишіть порядок демонтажу деталей, щоб при зібранні ви не збилися з пантелику.
Якщо ви вважаєте, що вам потрібна допомога спеціаліста. Зателефонуйте нам, або перейдіть на сторінку Ремонт стартера та генератора Львів